Friday, April 27, 2012

DOA ISTIKHARAH


     "Mama, Sahel nak kahwin dengan Anis tu, macam mana ni mama? Sahel dah asyik teringat pada dia je". Sahel mengadu pada si ibu yang sangat dicintainya itu dalam perbualan telefon.

      "Sahel serius kali ni? mama tahu anak mama serius kalau dah asyik suruh mama call parent Anis tu. Cuma mama nak ingatkan Sahel selalulah istikharah supaya Sahel sentiasa redha dengan apa yang berlaku pada masa akan datang. Mama percaya dengan anak mama sorang ni". Nasihat si ibu.

     Sahel menyemak doa-doa istikharah yang datang sendiri daripada Nabi Muhammad S.A.W. Dia menjumpai doa yang tertulis dalam sahih Bukhari lalu mengamalkannya.

     (Ya Allah sesungguhnya aku memohon petunjuk kepadaMu dengan ilmuMu, memohon ketetapan dengan kekuasaanMu dan aku memohon kurniaMu yang sangat agung, kerana sesungguhnya Engkau berkuasa sedang aku tidak berkuasa sama sekali, Engkau mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkau Maha mengetahui segala hal yang ghaib.

     Ya Allah jika Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan urusan itu) lebih baik bagi diriku dalam agama, kehidupan dan akhir urusanku,

     Maka tetapkanlah ia bagiku dan mudahkanlah ia untukku, kemudian berilah berkah kepadaku dalam menjalankannya. Dan jika Engkau mengetahui bahawa urusan ini buruk bagiku dalam agama, kehidupan dan akhir urusanku maka jauhkanlah urusan itu dariku dan jauhkan aku daripadanya, serta tetapkanlah yang baik itu bagiku dimanapun kebaikan itu berada, kemudian jadikanlah aku orang yang redha dengan ketetapan tersebut).

     "Awak pun amalkan doa istikharah ini". Sahel menghantar pesanan sms kepada Anis.

 

2 comments:

  1. short story ke? ada next chapter?

    ReplyDelete

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan