Thursday, April 19, 2012

HOMESICK


     ada seorang kawan saya ni mengalami homesick. kesian kat dia. saya tak tahu macam mana nak bantu dia. pasti dia sangat sedih dan rindu sangat-sangat pada family dia. walaupun dia kelihatannya setiap hari ber 'skype' dengan family nya. saya ni sudah lama tidak melihat muka-muka family saya. tapi saya lelaki. saya pernah jugalah mengalami situasi macam ni, tapi sangat-sangat jarang. dia selalu alami. mungkin sebab dia perempuan. dia pernah kata dia selalu nangis masa mula-mula sampai sini dulu. kesian kan.

     boleh jadi homesick ni sebagai simbol dia sayang sangat pada family dia. atau sebab dia sudah beli tiket pulang ke malaysia, mungkin sudah tidak sabar nak pulang. atau dia rindu pada katil dia kat kampung, kucing yang dia dah pelihara sejak kecil lagi atau macam-macam yang boleh buat dia rindu sangat pada kampung halamannya.


     mereka yang mengalami homesick ni akan kelihatan tidak bermaya dan memerlukan masa untuk pulih dan segar. mereka akan lebih 'homesick' apabila mereka sentiasa berseorangan, mengalami kesedihan, bosan dan macam-macam lagi. jadi, jangan lah terlalu kerap berseorangan. duduk lah bersama kawan sepanjang masa.

     saya sediakan cara untuk merawat masalah ni, antaranya ialah:

1- buat sesuatu yang menghiburkan bersama kawan.
2- skype, chat dengan family, call, tengok gambar supaya dapat hilangkan kerinduan.
3- cari seseorang yang dapat diluahkan perkara tersebut supaya merasa lebih tenang.
4- bercerita bersama kawan-kawan tentang perkara yang mengembirakan.
5- cuba untuk tidak memikirkan mengenai kampung halaman.
6- cari pasangan hidup. haha.




     dah baca tu nanti, cuba-cubalah praktikkan. mana lah tahu dapat menghilangkan homesick tu. selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan