Monday, April 16, 2012

arab forum

     malam ni aku hadir ke satu forum terbuka yang diadakan di Stadium Madinah Hassan. panelis-panelis semua hebat-hebat. yang tak hebatnya adalah aku. sebab aku tak berapa nak faham sangat apa yang dikatakan oleh mereka. memang rasa rugi sangat sebab dah 2 tahun duduk kat Jordan ni tapi tak dapat menguasai sepenuhnya bahasa arab. barapa tahun lagi yang aku perlukan???sebab tu la aku teringin sangat nak sambung belajar kat negara arab Jordan ni. sapa-sapa nak sponsor aku? haha.

     biasalah kan kalau ceramah ni ahli panel akan cakap laju dan cakap bahasa-bahasa puitis sama juga dengan penceramah melayu. ceramah umum memang tak sama lah dengan apa yang pensyarah cakap dalam kuliah. suasana pun memang bising, rasa macam pelik juga dengan arab ni masa ceramah pon mereka boleh jerit-jerit. orang muda kot sebab tu bersemangat sangat.

      ahli panel tadi terdiri daripada barisan tokoh yang dikenali dan sangat hebat ilmunya. antaranya ialah doktor 'aid al-Qarni, doktor Muhamad al-'arifi, Mustafa Husni dan doktor Muhamad Nuh. dapat juga lah tengok dr 'aid secara live. sebelum ni hanya tengok gambar beliau sahaja dalam buku-buku tulisan beliau. aku memang peminat buku-buku tulisan beliau (yang da terjemah bahasa melayu la).

     cuaca sejuk di stadium tadi menyebabkan ramai di kalangan kami bangsa melayu tak tahan dan pulang ke rumah. kata orang dapat tengok muka secara langsung pun jadilah. nanti orang kampung tanya atau ustaz-ustaz kat malaysia tanya boleh la jawab "aku dah pernah jumpa dan dengar ceramah dia ni". walaupun tak faham pun apa yang forum tadi ceramahkan. best nya kalau faham betul-betul apa yang mereka katakan. seronok juga tengok arab-arab ni gelak dan jerit-jerit sebab mereka feeling dengar ceramah tu. sejak belajar kat jordan ni, aku tak pernah pon dapat gelak dengan puas dalam kelas sebagaimana aku gelak masa belajar kat IKIP dulu. rindu pulak suasana belajar kat malaysia yang tercinta. malaysia tunggu aku pulang. aku nak cium tanahmu.......

No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan