Saturday, January 21, 2012

SAYA KESEORANGAN

      saya ketakutan. saya berseorangan di bandar irbid. saya tidak tahu kemana semua orang pergi. saya memanggil-manggil nama kawan-kawan saya namun tiada seorang pun menyahutnya. saya berlari-lari ke sana dan sini namun tidak bertemu dengan sesiapa pun.

      saya menangis. saya tidak tahu apa sebenarnya yang sedang berlaku. saya mencubit pipi tetapi terasa sakit. memang ini benar-benar di alam nyata. saya teringat pada ibu. saya cepat-cepat kembali ke rumah. lalu menutup pintu rumah dan masuk kedalam bilik.

      mengambil telefon bimbit. menekan nombor telefon ibu. namun tiada dalam rangkaian. cuba menelefon kawan-kawan namun tetap sama. saya sudah tidak tahu ingin berbuat apa-apa.

      saya berselubung di bawah selimut. saya sangat-sangat takut. saya tidak tahu apa akan terjadi kepada saya selepas ini.

      saya memberanikan diri melihat ke luar melalui tingkap. saya sangat terkejut melihat kemusnahan yang berlaku. kebanyakan bangunan mempunyai kesan-kesan tembakan dan pecah-pecah. saya hairan bila perkara itu berlaku. mengapa saya tidak mendengar semua itu.

**************

      sarjan lokman seorang pegawai tentera jordan bertanya kepada hazim perihal pelajar-pelajar malaysia di situ adakah telah mencukupi sebelum mereka di hantar pulang ke malaysia. hazim ialah ketua pelajar malaysia di jordan. mereka semua berada di lapangan terbang queen alia sekarang. hazim hanya memerhati sekitarnya. kapal terbang royal jordanian juga telah bersiap-sedia untuk berlepas.

      jordan mengalami krisis peperangan dengan israel apabila israel tidak berpuas hati dengan tindakan jordan membantu tentera palestin melawan israel. semua rakyat jordan bangkit menentang israel. namun israel telah berjaya merampas kawasan bandar irbid dan menyebabkan seluruh rakyat yang berada di irbid terpaksa di pindahkan. bandar irbid kini seperti kawasan perang yang telah di tinggalkan.

      hazim menyedari sahabatnya shah tiada di situ. dia amat terkejut bagaimana kecuaian itu boleh berlaku. kecuaian yang boleh menyebabkan sahabatnya itu mati ditembak oleh tentera israel. dia terus memberitahu kepada sarjan lokman. sarjan lokman dengan nada tenang mengarahkan tenteranya kembali ke bandar irbid untuk mengambil shah.

      tentera-tentera jordan tidak dapat memasuki sempadan bandar irbid kerana dikawal ketat oleh tentera israel. salah seorang tentera jordan menjadi wakil untuk berunding menyelamatkan pelajar malaysia yang masih terperangkap dalam peperangan itu. namun dia telah dibunuh oleh tentera israel. beberapa siri peperangan berlaku di situ. tentera jordan tewas kerana di sempadan irbid telah menjadi kubu kuat tentera israel.

      sarjan lokman memberitahu berita mengenai kegagalan dan kekalahan tentera jordan dalam misi menyelamatkan shah. hazim memandang sayu kearah wajah sarjan lokman ditambah lagi dengan titisan demi titisan air mata yang mengalir deras dari dua alur mata. dia tidak sangka perkara seperti ini akan berlaku dan akan mengorbankan sahabat baiknya.


***********************

      saya terdengar bunyi beberapa das tembakan. saya hanya mendiamkan diri di dalam bilik saya. saya tutup pintu sekemas-kemasnya. ditambah lagi menutup pintu bilik. saya simpan elok-elok semua barang berharga yang saya miliki.

      saya mengambil wudhu' tanda ingin sujud kepadaNya. ingin meminta ampun atas segala kesilapan yang pernah dilakukan. seperti tahu akan takdir. bersiap-sedia untuk berjumpa denganNya.

      bunyi tapak kaki menghampiri rumah. saya memperhalusi bunyi nafas yang sangat kencang sebentar tadi. bunyi tapak kaki menghampiri pintu rumah. kerisauan menyelubungi perasaan. hanya mampu beristighfar.

      terdengar suara memanggil saya. suara yang seakan-akan dikenalinya. saya memberanikan diri untuk membuka pintu. rupa-rupanya sahabatku hazim berada tepat dihadapan pintu. saya masih mencubit pipi namun terasa sakit. saya berada di alam nyata. saya bersyukur kerana Allah memeperkenankan doa saya. saya berpelukan dengan hazim tanda sangat bersyukur.

      israel telah dikalahkan oleh kesatuan tanah arab. semua penduduk tanah arab bangkit untuk melawan israel. tentera israel telah mengundurkan kesemua tenteranya dari bandar irbid. semua rakyat jordan bersyukur dan mereka pulang ke tempat asal masing-masing.

      palestin juga kini bebas dari cengkaman israel. kini dunia arab menjadi aman apabila semua negara arab bersatu dan menandatangani perjanjian keselamatan ketenteraan yang akan saling bantu-membantu antara negara arab. kami pelajar malaysia turut merasai kehidupan yang damai selepas peristiwa itu.

No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan