Wednesday, April 25, 2012

SEMAKIN LAYU DIMAMAH HARI



     "Sahel! tunggula aku...penat la nak kejar kau". Teriak Zainal sehingga hampir pecah kerongkongnya.

     Zainal dan Sahel bersahabat baik sejak sekolah menengah lagi. Kini mereka masih bersama-sama mengecapi alam universiti. Sungguh indah kenangan bersama seindah pasir diselaputi lautan yang cukup indah. Memaut hati pada hamba yang melihatnya. Berkongsi sebanyak mungkin kenangan suka dan duka tanpa ada perpisahan. Mereka pasti tidak mampu berpisah.

     "Aishhhh budak ni lambat betul la. Cepat sikit, nanti doktor dah masuk kuliah, susah la kita nanti. Aku tak nak kena denda macam minggu lepas. Malu la kena berucap kat depan".

     Sahel berhenti daripada meneruskan langkahnya.

     "Aku suka kena denda macam tu. Baru mencapap sikit. Haha. Sahel! kau tahu tak lepas kita kena denda minggu lepas, ramai perempuan dalam kelas kita tu add aku dekat facebook. Ada yang aku add dulu baru je approve. Memang la kan perempuan ni nak cari lelaki famous je. Mentang-mentang la aku ni muka miskin je, tapi aku hensem la".

     "Hensem la sangat. Rambut panjang, serabai je aku tengok. Kalau kau potong rambut tu, conform hensem giler kau tau. Sumpah bro. Aku tak tipu. Tapi masih tak dapat nak kalahkan aku la". Perli Sahel.

     "Dah la perli-perli. Jom la jalan laju sikit, macam dah lambat je". Zainal mempercepatkan langkahnya mendahului Sahel.

     Mereka berdua mempercepatkah langkah. Melalui celah-celah ribuan manusia yang memenuhi jalan ke arah kuliah yang mereka tuju dan bertentangan dengan mereka.

     "Sahel! jom petik bunga ros merah tu. cantik la". Zainal menunjukkan jarinya kearah bunga ros tersebut.

     "Kau nak bagi sapa? Bukan ada orang nak terima pon kalau kau yang beri. Haha. Lain la aku ni ada juga yang admire".

     "Cakap tu pandang orang la sikit, kita tengok bunga sapa yang layu nanti". balas Zainal.

     Mereka berdua memetik ros merah yang sungguh harum dan menenangkan itu. Kasihan ros yang belum sempat mengembang tapi telah dipetik oleh dua tangan manusia yang kelihatan mabuk cinta. Mereka menyimpan bunga tersebut didalam beg galas masing-masing.

     "Kalau si Nur tu lalu kejap lagi, aku nak bagi ros ni kat dia, kau macam mana?". Beritahu Zainal kepada Sahel.

     Sahel hanya tersenyum tanda tidak percaya akan kata-kata Zainal yang kebiasaanya seorang yang sangat malu dengan perempuan. Selalu juga Sahel menyakat Zainal supaya mencari seseorang yang boleh dijadikan isteri. Sudah berumur 22 tahun tapi sangat jarang menyebut pasal perempuan. Namun akhir-akhir ini Zainal sudah mula menceritakan perasaannya terhadap Nur. Sudah nampak kenormalan pada diri Zainal.

     Dari jauh kelihatan kelibat Nur yang berbaju kurung merah. Zainal malu-malu mengada. Nur baru sahaja tamat kelasnya. Memang kebiasaan Nur akan melalui jalan bertentangan dengan mereka pada waktu tersebut.

     "Nur! sini sekejap. Tadi Zainal petik bunga untuk kau". Sahel memanggil Nur.

     "Sahel tipu je tu. Jangan percaya sangat Nur". Zainal mengelak malu.

     Nur hanya tergelak melihat gelagat Zainal yang sangat pemalu.

     Sahel tidak berpuas hati lalu membuka zip belakang beg Zainal tanpa dihiraukan izin daripada tuannya.

     "Tengok ni Nur, Zainal memang nak bagi bunga ni pada kau". Sahel menyerahkan bunga tersebut kepada Nur.

     Sudah 3 hari berlalu, namun Sahel masih lagi menyimpan bunga ros merah tersebut. Ros yang semakin layu dimamah hari. Setiap hari dia membawa ros tersebut ke kuliah, tapi dia tiada peluang untuk memberikan ros itu kepada isterinya. Setiap masa juga dia hanya mampu memandang ros tersebut tersadai layu diatas meja. Terasa sakitnya jiwa apabila berjauhan dengan isteri tercinta.

     "Aku harap dapat jumpa dia hari esok dan aku nak bagi ros layu ni pada dia, harap sangat dia faham betapa layunya hati aku sekarang ni". tersenyum pilu seorangan.


3 comments:

  1. seriously? kisah benar ke ni?

    ReplyDelete
  2. tak tahu pulak rupanya sahel dah kahwin..haha :P

    ReplyDelete

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan