Tuesday, May 15, 2012

Pau Bon-Bon


Hari ini seronok sangat sebab dapat buat sejenis pau yang diberi nama Pau Bon-bon. Rasanya ini pau  bon-bon yang pertama dicipta. Alhamdulillah pau yang pertama kali dibuat ni sangat sedap dan menjadi. InsyaAllah boleh dibawa ketengah dan dikomersialkan.

Tiba-tiba hari ini semangat sangat nak buat pau bon-bon. Waktu-waktu exam inilah semangat yang pelik-pelik ni datang. Tapi seronok jugak ada semangat macam ni. Baiklah saya nak kongsikan macam mana nak membuat pau yang sedap ini.

Bahan-bahan yang perlu ada:
  • Tepung setengah kilo.
  • Gula 4 sudu.
  • Yeast 5g.
  • Baking powder 3g.
  • Minyak 2 sudu.
  • Air 3 cawan.
  • coklat Bon-bon.
Cara-cara nak buat:


Isikan yeast kedalam mangkuk besar, letak air untuk melarutkan yeast, masukkan gula, kemuadian gaul-gaul sehingga sebati. Masukkan tepung dan adun sehingga menjadi doh. Ini proses yang paling meletihkan. Tambah air sehingga menjadi doh. Tambah tepung sekiranya masih melekat-lekat doh tersebut.

Jadikan bulatan-bulatan kecil. Jangan buat terlalu besar kerana pau akan mengembang ketika dimasak. Masukkan coklat bon-bon kedalam doh yang kecil itu dengan melepekkan doh di tangan dan letak coklat kemudian tutup semula sehingga menjadi bulat. Dalam masa yang sama sediakan kertas yang telah diletak minyak untuk dijadikan lapik pau tersebut untuk mengelakkan pau melekat.

Biarkan doh tersebut selama 30 minit. Panaskan air untuk mengukus donut. Pastikan air telah betul-betul mengelegak dan kukus pau selama 10 minit. 

Kemudian boleh dihidangkan bersama yang tersayang. Hehe.



2 comments:

  1. haha..bley la nty aku try buat.. mcm syok je

    ReplyDelete

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan