Monday, February 27, 2012

seni di hatiku

peace
    alhamdulillah baru sahaja selesai daripada menghadiri sidang PERTAMA kali ke-6 dianjurkan di jordan. dan kali ini Irbid menjadi tuan rumah. tema kali ini ialah 'MAHASISWA MUSLIM & DAN MASA HADAPAN SENI'. tajuk sahaja mampu menarik minat para mahasiswa dan mahasiswi kerana sangat sesuai dengan jiwa mereka.

    malah apa yang sangat menarik minat mahasiswa dan mahasiswi ialah tetamu jemputan yang dibawa khas dari Malaysia iaitu professor madya abu hassan dan juga ustaz nazrey iaitu bekas solo kumpulan Raihan. soarang lagi ialah daripada amman, jordan iaitu ustaz anhar, calon PHD universiti WISE. ketiga-tiga panel jemputan ini sangat arif mengenai seni yang dianjurkan oleh islam.

    prof banyak menyebut mengenai seni lakonan di malaysia yang memerlukan ramai golongan agama menyertainya supaya cerita yang dihasilkan lebih menepati dengan kehendak syariat. bukan setakat mengkritik filem orang tetapi tiada usaha untuk menyuntik nilai islam kedalamnya.

    industri seni seperti ini memerlukan pemikir yang berfikiran luas dan tidak hanya jumud pada satu-satu mazhab feqah sahaja. apabila kita menggunakan banyak pemahaman feqah daripada imam-imam yang berbeza, pemikiran kita akan lebih berkembang dan banyak perkara kita dapat lakukan.

    bagi yang meminati muzik, tidak salah untuk kita mendengar muzik selagi kita tidak melanggar syarat-syarat yang boleh menjadikan muzik itu haram. seperti kita lalai daripada menunaikan perintah Allah, lirik muzik yang menghina. selain daripada itu, muzik adalah fitrah, untuk manusia berhibur. manusia perlukan hiburan untuk mengembirakan diri mereka.



berbakat sungguh mahasiswa jordan

    kita perlu menyiapkan diri kita untuk menyertai mereka-mereka ini di dalam bidang seni. pengkarya filem di malaysia sangat memerlukan agamawan yang mampu membantu mereka dalam menasihati mereka dalam karya-karya melibatkan nilai agama. selain itu, kita juga mestilah mampu menghasilkan skrip-skrip yang menarik dan mempunyai unsur-unsur dakwah. supaya dengan kehadiran generasi-generasi yang betul-betul faham islam ini kedalam industri seni tanah air mampu menyumbang penambaikan dan ketepatan dalam menyampaikan dakwah islam.

pelakon baru.

ustaz nazrey nyanyi lagu baru dia.
    kita sering melihat filem-filem islamik yang sering ditayangkan dan sesetengah filem tersebut menjadi begitu kontroversi dan akhirnya dikritik dengan begitu teruk. namun orang yang mengkritik tersebut hanya mampu mengkritik tetapi tidak mampu menyumbang untuk mereka. kritikan hanya tinggal kritikan. tiada usaha untuk mencampuri mereka dan menerangkan hal yang sebenarnya.

No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan