Saturday, February 4, 2012

MAULID NABI ATAU IKUT SUNNAH

    ramai orang bersemangat menyambut maulid nabi. tapi yang hairannya sunnah nabi tidak pula diikutnya. tak tahu macam mana dia faham dan menyayangi nabi Muhammad SAW. takkan lah hanya sayang pada waktu lahir sahaja.

    12 rabiul awal tarikh kelahiran nabi pun khilaf sahaja. yang lebih tepat ialah 9 rabiul awal. tapi tidak mengapalah. zaman nabi kan masih tiada tahun hijri lagi. disebabkkan itulah banyak perselisihan di situ.

   Sabda Nabi SAW: “ Seseorang itu tidaklah beriman sehingga Aku lebih dicintainya daripada anaknya dan kedua-dua orang tuanya serta manusia seluruhnya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

    tidak salah pun untuk sambut maulid nabi selagi mana tidak merasakan maulid itu sebahagian daripada ibadah khusus. tapi apa yang selalu kita lihat, orang yang tak pergi sambut maulid je dituduh macam buat dosa je. alhamdulillah apa yang saya nampak sekarang masyarakat sudah banyak berubah dan mulai faham yang mana ibadah khusus dan umum.

    ayuh sahabat semua, jangan la kita mencintai nabi kita hanya bermusim sahaja. selalulah mencintainya. bagaimana? iaitu dengan sentiasa mengamalkan sunnahnya. mereka yang mengikut sunnahnya lah yang menyayanginya. perbanyakkanlah berselawat kepada baginda. Allahumma solli 'ala Muhammad.


No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan