Monday, May 21, 2012

Rajin vs Malas


Tinggal satu paper lagi. Kebiasaan paper last memang malas sikit. Huhu. Kalau lah setiap hari rajin dan baca buku macam nak ada exam tambah lagi ikhlas, pasti banyak ilmu dalam kepala ni. Tapi tula, akhir-akhir exam ni pun dah menunjukkan tanda malas tu dah datang. Habis sahaja exam mestilah malas tu menyerang habis-habisan. Ishhh macam mana lah nak duduk jauh-jauh sikit dari malas ni. Tak suka lah ada sifat malas ni. Kadang-kadang malas ni buat hidup kita bosan dan letih. Asyik nak baring, tidur, makan dan main. Sebab tula letih. Harap malas main jauh-jauh dari hidupku selepas aku habis exam esok. Yuhuuu.

Esok jugak aku ada tetamu. Tak sabar nak jumpa beliau. Nak bincang apa dengan beliau? Masih memikirkan. Tak sangka beliau sangat murah dengan senyuman, nampak sangat peramah, penyanyang. Mesti untung anak beliau sebab ada ayah yang seperti tu. Aku pun kena belajar jadi ayah yang macam tu jugak la. Haha.

     "ko tu cakap je lebat, nanti tak terbuat jugak"

Okay, aku akan cuba yang terbaik. Belum lalui mana boleh nak hukum orang sebarangan. Kita tak boleh samakan orang lain dengan kita. Orang kata, kita jangan nak cuba bandingkan sangat lah diri kita dengan orang lain. Kita kena lakukan yang terbaik, bukan ala kadar sahaja sebab orang lain pun tak buat.

Satu benda lagi yang sangat memelikkan, time exam ni juga kebanyakan orang akan jadi rajin untuk buat macam-macam benda. Contohnya mengemas, memasak dan macam-macam yang sebelum ni malas untuk dilakukan. Jadinya memang bagus sangat la kalau exam tu setiap hari. Cuma sebab exam ni kita mengejar sesuatu, mungkin sebab tu kita jadi takut sangat setiap kali exam. Jangan fikir apa yang orang akan cakap pada kita, yang penting ada usaha dan niat untuk berjaya. Selainnya tawakkal pada Allah. Selamat menempuh paper terakhir untuk mereka yang paper terakhir lah, yang masih ada banyak lagi tu, teruskan berusaha.

No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan