Friday, January 27, 2012

tentang dia (4)

    amiera syafiqa membuka mukabukunya yang juga sudah beberapa hari tidak diendahkan. maklumlah sekarang dia sedang sibuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarahnya.

    banyak sekali mesej di kotak mesejnya sambil menekan tetikusnya.

    klik.

    menggosok-gosok matanya. seperti tidak percaya dia menerima mesej daripada ustaz shah mohamad. lelaki yang pernah dikecewakan oleh keluarganya suatu ketika dahulu.

    amiera syafiqa mula membaca isi kandungan mesej yang dihantar oleh shah. hatinya berdebar-debar dan tidak keruan. dia juga tidak tahu apa yang ingin dijawabnya kepada shah.

    'sungguh shah menunggunya selama ini. walaupun aku seperti tidak menunggunya namun jauh disudut hatiku ingin bersamanya. aku ingin bersamanya sampai ke syurga'. bisik hati amiera syafiqa.

    'betulkah perasaan aku ini. ya Allah kau bantulah aku menguruskan perasaan ini. sesungguhnya perasaan ini sangat memberatkan aku. aku tidak mampu menanggungnya. aku ingin sekali menikahinya. tetapi apa yang aku risaukan ialah halangan daripada keluargaku. aku tidak mahu melukai hatinya buat kali kedua ini'. dia mengadu kepada Allah dalam istikharahnya.

    amiera syafiqa menelefon ibunya.

    'assalamualaikum ibu'

    'waalaikumussalam amiera, kenapa suara sedih ni?'

    'amiera nak tanya sesuatu kat ibu ni, miera harap ibu setuju'

    'amboi macam perkara besar je miera nak beritahu ibu. beritahu je, insyaAllah ibu akan setuju kalau perkara itu baik'.

    'ibu kenal kan shah yang ingin berkahwin dengan amiera semasa miera tahun satu dahulu, sekarang dia sambung master dekat jordan. lepas itu dia mahu kahwin dengan amiera, tapi amiera belum cakap apa-apa lagi dekat dia ibu. macam mana ibu? ibu setuju ke kalau amiera kahwin dengan shah?'

    ibunya terdiam sebentar.

    'dulu amiera tahun satu. sekarang amiera sudah tahun tiga. shah pun nampaknya bukan sembarangan orang yang sanggup tunggu sampai tiga tahun. dia pun orang yang terpelajar'.

    dengan nada yang gembira.

    'ibu benarkan amiera kahwin dengan dia la ni. terima kasih ibu'.

    berderai air mata amiera syafiqa setelah sekian lama hubungannya yang tiada pentakrifan bersama shah akhirnya menjadi realiti. dengan hati yang gembira, dia kembali ke komputer ribanya sambil membuka ruangan mesej di mukabukunya.

    "shah, terima kasih kerana sanggup tunggu amiera. amiera dah istikharah dan amiera juga sudah beritahu ibu tentang hajat shah. amiera juga tidak menyangka ibu memberi keizinan. amiera pula memang daripada dulu lagi tunggu shah. ibu pesan suruh shah telefon dia. ini nombor telefon ibu 019-9123252"

    dia pun menekan butang hantar. dia berharap masih belum terlambat lagi.

 

 

No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan