Wednesday, January 18, 2012

tentang dia (2)

    'assalamualaikum aunty, nama saya shah mohamad. saya belajar dekat yarmouk, jordan. saya..' belum sempat tutur kataku ditamatkan, aunty husna menjawab 'awak lah yang suka dekat anak saya kan?shah...'

    aunty husna menarik nafas. sambungnya lagi. aku hanya mendengar.

    'anak aunty itu baru sahaja tahun satu kat jordan, macam mana aunty nak izinkan. lagipun aunty belum kenal lagi kamu ni siapa. aunty tau kamu saling menyukai dan anak aunty pun sudah beritahu mengenai hal ini tapi shah tau kan anak aunty terlalu muda untuk masuk kedalam alam perkahwinan'

    perbualan ditamatkan dengan deraian air mataku yang mencurah-curah. baru aku mengerti betapa sakitnya apabila cinta mengejar redhaNya terhalang.

    aku redha dengan ketentuanNya. mungkin hikmah berselindung disebalik semua yang terjadi. namun aku tidak berhenti berdoa supaya suatu hari nanti aku ditemukan dengan dia lagi.

    terngiang-ngiang di jiwaku satu lirik lagu yang bermain-main.

tuhan tolonglah diriku
kembalikanlah cintaku
aku kan setia menunggu
hingga hujung nafasku.

tuhan tolonglah diriku
khabarkan aku menunggu
sampai kapan pun ku tunggu
kerna dia hidupku.

    menghelakan nafas.

    aku pulang ke negaraku tanah melayu selepas berjaya menamatkan pengajianku. aku sudah tidak menghubunginya kerana aku tidak mahu menganggu ruang perasaan hatinya. aku juga ingin menjaga jiwaku supaya tidak termakan oleh hasutan syaitan durjana yang sentiasa ingin menyesatkan kita umat muhammad.

    walaupun aku tahu dia akan tunduk kesedihan dengan layanan aku seperti itu, tetapi bagiku itu yang terbaik. aku tinggalkan untuknya pesanan ringkas sebelum aku melangkah pergi dari kota irbid yang penuh dengan kisah hidupku.

"assalamualaikum buat bidadariku.walaupun kita masih tidak dapat bersama, tetapi saya akan selalu berdoa supaya Allah akan mempertemukan kita suatu hari nanti. saya akan selalu menunggu dirimu kerana hanya kamu bidadariku. tetapi jika kamu mempunyai pilihan yang lain suatu hari nanti, saya redha dengan keputusanmu. maafkan saya atas segalanya".

   aku menyerahkan pesanan ringkas itu ke telefon bimbitnya. aku pulang tanpa melihatnya. sebak hati ini mengenangkanya. aku tahu dia pasti tidak senang dengan caraku.

    aku bermonolog sendirian.


********************

    'assalamualaikum ustaz shah, nama saya nur amiera syafiqah. saya pelajar pergigian tahun 3. saya cuma ingin bertanya dua soalan sahaja. boleh ustaz terangkan mengenai dalil pengharaman riba dan hikmah Allah melarang riba sekeras-kerasnya?' bertanya amiera sambil tertunduk malu.

    'waalaikumussalam. terima kasih sebab awal-awal lagi sudah bertanya. jadi mari kita lihat dalil Allah haramkan riba ini dalam surah al-baqarah ayat 278-279. wahai orang-orang yang beriman! bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang beriman. jika kamu tidak melaksanakannya, maka umumkanlah perang dari Allah dan Rasulnya. tetapi jika kamu bertaubat, maka kamu berhak atas pokok hartamu. kamu tidak berbuat zalim (merugikan) dan tidak dizalimi (dirugikan)' 

    'jadi dekat sini memang sangat jelas Allah telah mengharamkan riba dan juga sisa bakinya. nasihat saya pada semua hindarilah daripada berurusan dengan bank konvensional. kita telah ada alternatif iaitu bank islam, memang tiada alasan untuk menyimpan wang di bank konvensional'

    'manakala hikmah Allah haramkan riba ini sebabnya ia bersifat menindas. yang kaya menindas yang miskin. bank menindas peminjam. yang mendapat manfaat ialah bank dan pelabur sahaja. tiada pertumbuhan ekonomi yang stabil'.

    aiman memberi kertas kecil tanda peringatan waktu hanya tinggal seminit sahaja lagi.

   'sampai dah pun kertas kecil ni, jadi saya nak beri laluan kepada ustaz syafie la pula. wallahu 'alam'.

    tamat program.

    fikiran aku mula terfikir tentang amiera syafiqa. banyak perkara bermain di fikiran. aku mula mendekati ustaz syafie dan bertanya kepadanya perihal amiera syafiqa.

    'dengarnya dia sudah bertunang' ucap ustaz syafie dengan nada serius.

    aku terdiam membisu.


**********************

   


No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan