Friday, March 2, 2012

menelusuri lorong-lorong sepi

berjalan berseorangan mencari sesuatu. berjalan di subuh hari. sewaktu hujan masih membasahi bumi irbid. walaupun sejuk menyelubungi diri, aku masih terus berjalan. aku akan terus berjalan.
jalan yang basah dan berair menyukarkan aku untuk sampai ke destinasi yang aku tuju. jalan yang sangat cantik dan tenang tanpa gangguan.




kenapa tiada sesiapa pun di bumi irbid ini. aku bermonolog sendirian. aku seorang sahajakah yang berada di irbid ini. aku tidak melihat kelibat sesiapapun. aku merasa keseorangan. aku perlukan seorang teman.

aku bosan berjalan seorang diri. aku ingin bercerita dengan seseorang. aku hanya mampu berjalan. mulut aku tidak mampu berkata-kata bila aku keseorangan.

bagaimana jika aku betul-betul keseorangan nanti. adakah aku akan sunyi seperti ini. huh aku hanya mampu berkata-kata di dalam hati.

aku sangat berharap aku punyai teman yang selalu berada di sisi aku, tatkala aku gembira dan sedih. aku ingin meluahkan segalanya kepada teman aku.

aku tidak mampu membiarkan sesuatu terbuku hanya didalam hati. ia memberi seribu rasa parah.

rasa itu membuat aku terus berjalan. aku harap aku temui sesuatu daripada perjalanan ini.

walaupun hari ini aku tidak menemui seorang teman, aku akan terus mencari walaupun aku  perlukan  seratus tahun lagi.

ciptaan Allah menjadi peneman dikala aku keseorangan. Allah tidak mengecewakan hambanya dengan ciptaan yang  sangat indah ini.


cuma kadang-kala manusia sahaja yang tidak mampu mengendalikannya dengan sebaiknya.

oleh sebab itu, banyak kehancuran yang dilakukan oleh manusia. tanpa ada pembaikan dan terus menerus dengan kerosakan.

manusia juga kadang-kala tidak mempunyai nilai murni kepada alam ciptaan Allah ini. sanggup melihat alam ini tercemar. tanpa segan-silu mengotorkan bumi ciptaan Allah yang telah disediakan dengan indah. 

alhamdulillah di waktu subuh seperti ini aku dapat merasakan ketenangan walapupun berseorangan.

menelusuri lorong-lorong yang cukup tersusun. memudahkan perjalanan tanpa tersesat.

akhirnya menghampiri jalan yang baru sahaja diberi nama. 'syari' saadon'. kawasan kediaman yang aku duduki.  


perjalanan tidak akan terhenti disini. aku akan berjalan lagi bila sesuatu ingin aku cari.

No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan