Tuesday, January 8, 2013

Musim Exam


sekarang rata-rata pelajar universiti sedang menghadapi peperiksaan. akan terpaparlah di dinding fb dan twitter post-post mengenai ragam mereka yang sedang tension dengan peperiksaan. lumrah dah exam ni di malaysia. sejak sekian lamanya sudah bergelumang dengan exam. sejak daripada pra sekolah lagi dah ada exam. tapi kenapa masih lagi takut dengan exam kan? aku yang sekarang sudah mengambil master pun masih lagi ada exam. bayangkan sudah berapa exam yang aku lalui sejak pra sekolah? tak terkira kalau nak kira. tapi seronoknya master ni exam sikit sahaja. sem ni aku mengambil 4 subjek. dan ada 3 subjek yang perlu diambil exam. tahap master ni memang malas kalau bab-bab exam ni. biasela dah jemu dengan perkataan exam ni. tapi apakan daya exam tetap perlu diambil, kalau tak, tak dapatlah status master tu nanti.

setakat ni baru lepas satu paper iaitu subjek 'pengajian syariah lanjutan'. ape yang seronoknya ialah banyak pensyarah yang ajar subjek ni. mybe dalam 10 orang yang ajar rasanya. jadi banyak pemikiran yang student dapat dari semua pensyarah ni. jadi kita dapat nilai pemikiran-pemikiran tersebut dan gabungkan ia menjadi satu pemikiran yang natural. penting tau mempunyai pemikiran yang natural ni iaitu menerima pendapat orang lain dengan dada yang lapang. maksudnya tak adalah nak mengutuk, mencaci, perlekehkan pendapat pensyarah-pensyarah tersebut. dulu masa aku sekolah menengah ada sorang ustaz ni kata profesor-profesor universiti ni mengajar tak sedap, cakap tak ada lawak tapi sebenarnya pendapat tu salah. kebanyakan pensyarah yang ajar kat universiti malaya ni memang best. kelakar mereka semuanya ada isi. cara mereka ajar memang senang nak faham. tapi bila pensyarah suruh student terang semula susah jgak nak terang macam mereka terangkan. kalau tak percaya jom la belajar kat universiti malaya. yang paling best yuran pun murah. dan paling penting jugak belajar semua dalam bahasa melayu. ada arab dan bi tu sikit-sikit je.

berbaki lagi 2 exam. exam kat um ni semuanya esei. kat jordan dulu mana biase buat esei pnjang-pangjang ni. jadi memang aku jawab tak berapa panjang la. tengok orang lain jawab mengalahkan tulis tesis da. takut takut markah rendah. huhu. 

alhamdulillah semalam buka mybrain then dapat tawaran biasiswa. maknanya permohonan dah diluluskan walaupun isi borang online haritu cincai je. haha. tapi da 7 hari berlalu surat tawaran tu. hanya tinggal 7 hari sahaja lagi. OMG. sempat ke tak nak siapkan ni. da la tengah musim exam ni. banyak la pulak kpt ni mintak isi tu ngan isi ni. aishhhh... macam mane ni wei??insyaAllah sempat. harap-harapnya. masa-masa ni lah kewangan macam ape ntah. satu sen pon tak ada. terpakse la telefon mama tercinta tadi mintak duit. huhu. sadis sadis. malu pun ada. tapi terpaksa la kan. tu je cara terakhir yang aku ada. sory mama sebab selalu susahkan mama. nanti adan da kerje adan bantu ma pula ea.

sebenarnya biasa la kan anak berumur 22 tahun ni mintak duit family lg. hehe. yang penting kena belajar betul-betul pastu tak guna duit tu untuk benda bukan-bukan. untuk pengetahuan semua, aku ngan kawan aku selalu makan kat rumah je. kami masak kat rumah. tapi masakan bujang jela.

harap-harapnya duit dermasiswa, duit claim tiket flight cepat-cepat la dapat. aku da tak mampu duduk kat kl ni tanpa duit. kalau duduk kampung tak ada duit satu sen pun aku tak kisah sebab setiap hari ada makan free. haha. tapi duduk bandar ni nak bayar sewa, internet, transpot dan bagai-bagai lagi yang memang memeningkan kepala aku untuk belajar dengan tenang. doakan aku berjaya dalam master ni. dapat biasiswa nanti aku boleh cepat-cepat habiskan master ni dengan tenang sekali. insyaAllah.

No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan