Tuesday, September 18, 2012

AKHIRNYA TERCAMPAK KE UM

Sudah 2 bulan lebih Jordan ditinggalkan dan juga berada di Malaysia sambil melihat keindahan bumi sendiri berbanding bumi asing namun pengalaman di negeri asing tidak mungkin akan dilupakan. Setiap hari tanpa menyebut "Jordan" adalah tidak sedap mulut. Pasti ada juga cerita-cerita dan pengalaman di sana untuk dicerita kepada sahabat-sahabat dan juga kaum keluarga. Terasa ingin kembali kesana untuk mengaut sebanyak mungkin pengalaman dan terasa rindu untuk berinteraksi dengan ammu-ammu arab disana. Sudah terasa rindu juga dengan ejekan syabab-syabab arab terhadap bangsa melayu. Semoga suatu hari nanti Allah memberi keizinan untuk menjejakkan kaki ke Jordan lagi. InsyaAllah.

Sudah masuk minggu kedua berada di Universiti Malaya. Antara universiti terkemuka di Malaysia. Rasa sangat bersyukur dapat meneruskan pengajian disitu walaupun hanya dapat bercuti 2 bulan sahaja. Memang target untuk tidak mahu bercuti panjang kerana cuti panjang akan menghabiskan duit simpanan dan juga melembabkan otak. Sekarang pun otak sudah tidak berfungsi dengan baik, sudah banyak ilmu yang telah dilupakannya.

Buat masa sekarang terasa mudahnya mengambil master. Kelas pun ada 4 kali dalam seminggu. Bermula pukul 3 dan habis pukul 6 petang. Biasanya lecturer akan menghabiskan sesi kelas lebih awal. Mungkin sebab baru minggu pertama. Selepas ini pastilah lebih banyak bahan bacaan yang perlu dikhatamkan. Seronok dapat belajar dengan profesor-profesor yang sangat hebat dan mempunyai keluarga yang sangat hebat. InsyaAllah jalan seperti mereka sepatutnya dijadikan contoh buat anak-anak muda sekarang. Supaya kita dapat membina usrah yang hebat dan akhirnya dapat membina ummah yang hebat.

Murah je nak sambung master. Bukan macam ijazah yang memakan belanja yang sangat mahal. Jadi jangan takut la kalau nak sambung master. 


No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan