Tuesday, November 20, 2012

5 Muharam


Hari ini hari selasa. Sekarang kalau tengok dimana-mana media sedang cerita mengenai kejahatan zeonis Israel terhadap palestin, dan juga masalah di Syiria. Kita sama-sama doakan umat Islam disana diberikan kekuatan dalam melawan musuh-musuh yang sering menganggu umat Islam. Kita juga mendoakan umat Islam di seluruh dunia mendapat kesedaran betapa pentingnya bersatu supaya musuh-musuh Islam gentar dengan umat Islam. Jika umat Islam seluruh dunia bersatu ataupun hanya 50% antara mereka sahaja yang bersuara sudah cukup untuk menggerunkan musuh Islam.

Umat Islam disuruh mencari kekayaan supaya kita dapat membantu umat Islam yang didalam kesusahan. bayangkan kalau kita mempunyai lebihan harta yang banyak dan kita mampu menghantar bantuan ke Palestin sekarang ini yang sangat memerlukan bantuan dalam bentuk harta seperti perubatan, pakaian, bahan binaan dan sebagainya. Walaupun tidak dapat menyumbang nyawa dalam membantu mereka tetapi dapat menyumbang harta juga sudah cukup baik.

Kenapa negara umat Islam yang banyak ni tak dapat menghantar tentera mereka untuk membantu Palestin dan Syria? Susah nak mengerti kenapa ini terjadi atau kita yang tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku.

Sudah 5 hari kita melepasi tahun baru. Tapi kehidupan masih dibelenggu dengan tingkah laku yang tidak berkualiti. Saya pun tidak mengerti kenapa ini bisa terjadi. Hari-hari rasa seakan lemah tidak bermaya. Kualiti membaca semakin berkurang. mendengar bahan-bahan agama juga sudah lama tidak didengari apatah lagi kuliah-kuliah sudah tidak dihadiri. Masalah apakah ini?

Kalau difikirkan, assignment sangatlah banyak, tapi satu pun belum disiapkan. Tidak tahu untuk dimulai yang mana dahulu. Akhirnya otak berkata tak perlu buat lagi. Tunggu sahaja saat-saat akhir untuk dihantar nanti, pasti akan siap juga. Astaghfirullah.

Sebab itulah umat islam sekarang lemah kerana sifat malas yang sangat menebal. Malas berfikir, malas membaca, malas mengkaji, malas mengaji, malas solat, malas pergi masjid, rajin makan. Pastilah makan kena rajin. Kalau tak nanti mati.

Sebenarnya saya baru sahaja bercuti seminggu, tapi rasa sekejap sangat cuti tersebut berlalu pergi. Tidak puas pun lagi bercuti bersama keluarga walaupun hanya bercuti di rumah sahaja tapi kali ini rasa ada kelainan dengan cuti ini, rasa sangat seronok berada di kampung. Sangat tenang, tidak bising, nyaman, udara sangat segar dan yang paling best dapat bersama adik-beradik dan ibu bapa. Seronok sangat dapat makan yang cukup dan lazat. Sangat berat hati untuk pulang.

Sabtu yang lepas juga saya berconvo. Convo apa lagi ni? Convo dengan IKIP la pula. Rasa dah tak best convo kali ke-2 ni rupanya. Tak macam yang pertama walaupun convo yang pertama tu sanga-sangat la simple tapi seronoknya lain. Tak tau la kenapa. Hari-hari cuti yang lain hanya duduk di rumah dan menikmati hutan yang menenangkan. 

Sebelum balik ke Kuala Lumpur sempat saya singgah di Karak untuk bertandang di rumah sahabat saya. Tanggal 1 Muharam. hehe. Biasalah di rumah sahabat saya tu banyak durian. Kebetulan dia pun sedang bercuti. Sempat lah makan tengah hari di rumah dia walaupun agak lewat mereka makan sebab menunggu saya. dalam pukul 3 petang. Huhu.

Kuala Lumpur tempat yang paling bising dan memeningkan kepala. Rata-rata mereka disini hidup dalam ketensionan. Kalau da setiap masa dengar bunyi kereta tanpa henti walaupun sekejap, bunyi kereta api yang kuat tu 15 minit sekali. Bunyi kilang, asapnya lagi dan macam-macam. Tapi ramai je yang tak suka balik kampung. pelik. Padahal kampung la tempat yang paling best. Apa yang dirisaukan sekarang ni ialah kampung saya akan banjir. Harap banjir sikit-sikit je. Risau kan buku-buku saya tu, nak diangkut kemana kalau banjir besar. Huhu.

Semangat semangat semangat. Jangan malas. :)


No comments:

Post a Comment

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan