Wednesday, December 21, 2011

tanmiah iktisodiah wa tahktit fil islam..

kejap lagi kelas dr adnan da nak start..aku belum pun mngulangkaji apa yang dr adnan suruh. ishhh aku ni memang malas betul la. dr sruh baca sikit pun aku tak baca. patut la result macam hampes...hehe...

aku bangun awal hari ini sebab ade seorang kawan aku yg baik hati tolong kejutkan subuh..dia call aku..bukan sama rumah pun..susah nak cari kawan yang macam ini...dia ajak pergi masjid..biasalah klu sorang-sorang mesti rasa malas..tapi kalau ada kawan yg ajak, tu yang rasa seronok lebih-lebih lagi kawan yang memang senang mulut untuk kita bercakap dengan dia..tapi tak kan kita nak harap dia ajak kita setiap hari,sekurang-kurangnya kita la pula ajak dia..baru nampak best kan..

ni la kawan aku tu..dia ni kan da macam family kedua aku da.aku selalu pergi rumah dia dulu masa aku belajar kat ikip lagi..tengok sapa lagi smart student??hehe..

masa kami balik dari masjid tadi, kami singgah la kat rumah kawan kami, abang sahel..seronok berborak dengan dia melibatkan masa depan..biasalah pelajar tahun akhir akan bercerita bab-bab kerjaya macam ni..nak sambung belajar ke nak kerja???tu la perkara yang tak dapat nak ditetapkan lagi..perancangan semua tak dapat kita nak tentukan..perancangan Allah lebih besar..ada makan makjanat lagi kat rumah abang sahel..terima kasih abang sahel..

apa kaitan dengan aku tunggang kuda...memang tak ada kaitan langsung sebab orang sekarang memang tak naik kuda lagi...lepas ni memang tak nak naik kuda lagi..sakit la..

kita kembali dengan tajuk asal kita tadi..ape maksudnya? pembangunan ekonomi dan planning dalam islam..susah ke subjek ni??ramai orang cakap susah tapi aku cakap bese-bese je..hehe..tapi markah aku tetap rendah kenapa? sebab aku tak hafal..hehe..aku memang suka tak hafal..tapi markah boleh bla jga kenapa? sebab aku ingat la apa yang aku baca..ingat dengan hafal tak sama ke?..entah la..

tapi nak cakap kat sini belajar cara nak membangunkan ekonomi ni memah seronok..rasa macam nak beli tanah, lepas tu aku nak jadi raja, aku jugak jadi menteri ekonomi..aku nak bangunkan negara aku sendiri...aku nak bina kilang, nak ambil pekerja ramai-ramai..pastu nak eksport barang yang aku buat..ehh modal pulak tak ade..aku pergi pinjam dengan bank islam malaysia..buat mudorobah dengan bank tu..untung bahagi dua..rugi bank yang tanggung sebab aku akan rugi usaha aku..lepas tu aku jadi kaya..rakyat aku pun banyak duit..mereka pun simpan dalam bank yang aku buat..aku laburkan lagi duit tu....aku nak bina banyak sekolah,hospital,rumah anak yatim,rumah orang miskin..semua ni balik modal..untung besar...macam-macam lagi aku boleh buat...mesti cantik negara aku tu..no corruption lagi kat dalam negara aku...haha..ehhhh merapu la pulak aku ni...

sampai sini jela dulu celoteh pagi aku..aku da nak pergi kelas da pun ni...assalamualaikum..

1 comment:

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan