Sunday, July 5, 2009

apa itu niat??

salam sekali lagi buat teman-teman seperjuangan..

pagi subuh yang penuh dengan liku-liku kesejukan aku redahi bersama rakan-rakanku dengan harapan dapat berjamaah bersama-sama. namun aku hanya sempat rakaat kedua saja. aku bersyukur dapat berjamaah walaupun aku agak lambat. usai saja solat aku mendengar kuliyyah subuh yang diutarakan oleh ustaz dimasjid tersebut. beliau berbekalkan kitab syarah hadis 40 telah bicarakan bab paling awal iaitu bab niat.

niat memang penting untuk membezakan antara adat dan syariat. namun banyak lafaz-lafaz kata yang tidak diketahui usulnya telah memenuhi pemikiran umat sekarang ini. kita hanya pandai melafaz namun tidak pandai berniat. kelakar rasanya kalau kita tengok orang bertakbir lebih dari sekali,itulah namanya tidak pandai berniat. padahal niat itu memang hadir dengan sendirinya. lafaz-lafaz inilah yang banyak menyusahkan kita.

asal-usul hadis yang berkaitan dengan niat itu adalah disebabkan terdapat segolongan sahabat yang berhijrah bukan kerana Allan dan Rasul. bahkan mereka berhijrah kerana wanita yang ingin dikahwininya. ini jelas lari daripada niat yang sebenar. namun mereka hanya dapat apa yang mereka inginkan dan tidak dapat lah Allah dan Rasul.

ustaz tersebut menyelitkan sedikit info melalui kitab 75 kesalahan sekitar hari jumaat dan solat jumaat. kesalahan yang disebutkan termasuklah:

1- salah disisi syariat membaca al-quran sebelum solat jumaat. kalau difikir mengunakan akal memanglah ia tidak langsung menyalahi kerana ia perkara yang baik, namun syariat tidak boleh menggunakan akal semata-mata tapi mestilah bersumberkan kepada nas-nas yang sahih. kaedah syarak ada menyebutkan asal kepada ibadah adalah haram sehingga ada dalil yang membenarkan. apa yang berlaku sekarang ini, berbagai-bagai ibadah yang wujud tanpa dalil yang sahih. ini sangat jelas menyesatkan dan ibadah itu tidak akan diterima.

2- kalau diperhatikan membaca al-quran sebelum solat jumaat menganggu konsentrasi ibadah-ibadah sebelum jumaat seperti solat tahiyyat, i'tikaf dan sebagainya yang dibenarkan. kalau dibaca al-quran dengan kuat malah menggunakan microphone, sudah tentu orang lain terasa susah untuk melakukan ibadah-ibadah yang ingin dilakukan.

apa yang ingin saya sampaikan disini ialah marilah kita melakukan sesutu ibadah bersumberkan al-quran dan hadis bukan berdasarkan kata-kata yang penuh dengan keraguan. sesungguhnya kata-kata hanya akan mengundang binasa.

wallahu 'alam...

2 comments:

  1. salam..

    hebat blog enta,syeikh..

    teruskan menulis..

    ReplyDelete
  2. huh...

    power la ayat ni...
    tp cam penah dgr jr kulliyah ni..
    mse solat subuh ri 2 ker??

    ReplyDelete

KITA HARAPAN SEMUA

KITA HARAPAN SEMUA
"BERFIKIR POSITIF MENTERJEMAHKAN TINDAKAN YANG POSITIF DAN MENBUAHKAN HASIL YANG POSITIF" mohamad sahdan